Thursday, June 11, 2009

Berjuang Itu Pahit Kerana Syurga Itu Manis ( Leave Sin & Enjoy Your Life ) Bahagian ( 1 )


Ikhwah & akhawat yang dikasihi Allah SWT ,

Dunia ini adalah tangga atau jambatan kita menuju akhirat. Ia adalah satu terminal persinggahan yang akan menghantar kita menuju kehidupan akhirat. Ia juga hanyalah fasa-fasa kehidupan yang harus dilalui sebelum sampai ke negeri akhirat.Ia hanya hari-hari yang sedikit dan tiada makna dan harga jika dibandingkan dengan kehidupan selepasnya. Di dalamnya terdapat segala sesuatu, pahit & manis , suka & duka, permusuhan & perdamaian, kawan & lawan, gembira & kesedihan, hidup & mati, susah & senang dan segalanya terkumpul didalamnya. Begitu juga hakikat kehidupan dan kematian di dunia ini hanyalah ujian untuk menzahirkan diantara kita siapakah lebih baik amalannya ( Ahsanu amala) disisi Allah SWT disamping membezakan diantara hamba-Nya yang benar atau dusta .

Firman Allah SWT :
قل متاع الدنيا قليل والآخرة خير لمن التقى
Katakanlah: "Kesenangan di dunia Ini Hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertakwa,… (An-Nisaa : 77)

الذي خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا
Yang menjadikan mati dan hidup, supaya dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya…. ( Al-Mulk :2 )

 آلم * أحسب الناس أن يتركوا أن يقول ءامنا وهم لا يفتنون * ولقد فتن الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين
Alif laam miim * 2. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak lagi diuji? * 3. Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.
-Al-Ankabut :1-3 –

Ikhwah & akhawat aktivis sekalian ,

Pada kali ini , pena ingin menegaskan bahawa risalah ini bukanlah hanya semata-mata gambaran atau hanya satu pengetahuan beku yang hanya bermain di benak pemikiran yang hanya dikira sebagai “pengetahuan” semata-mata. Tapi apa yang diharapkan adalah lahirnya satu mekanisma“harakah”( tindakan) disebalik pengetahuan yang menjadi satu lonjakan amal dalam merialisasikan-nya mengikut keadaan waki’e terkini. Risalah yang perlu dibaca dan ditadabbur , bukanlah semata-mata untuk dihafal atau di sampaikan . Ini kerana risalah pada kali ini , insyaAllah akan menyingkap beberapa hakikat terpenting dalam kehidupan seorang muslim secara umunya serta menyingkap hakikat perjuangan & perjalanan para aktivis dakwah secara khususnya.
Dunia yang tidak lebih dari selonggok bangkai dan sayap nyamuk , sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah SAW dan para Sahabat. Kerana-nya Rasulullah SAW mengajar kita bagaimana melihat serta menyikapi kehidupan dunia secara wajar dan telus. Demikianlah hakikat serta perspektif Islam ( manhaj Islamy) dalam memandang kehidupan dunia, dan persoalan yang harus dilontarkan pada setiap aktivis ialah “ Apakah penyelesaian terhadap kehidupan dunia ini? …& .. Bagaimanakah aktivis harus menempuhinya ?”

Jawapannya di dalam Al-Quran :

من عمل صالحا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة ولنجزينهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون
((Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan Sesungguhnya akan kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang Telah mereka kerjakan.))
- An-Nahl :97 -

ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة أعمى
((Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, Maka Sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".))
- Thaha: 124 -

Ayat di atas jelas menerangkan bahawa ke-imanan dan amal yang soleh merupakan penyebab dan sebab bagi kehidupan yang baik dah sumber kebahagiaan. Ke-kufuran dan amal yang toleh pula penyebab kepada kemurkaan, kegelisahan dan kesengsaraan.

Ikhwah & akhawat sekalian,

Kita semua mengetahui bahawa perjuangan dakwah dan aktivis itu amat berat, sulit, penuh dengan ujian, tentangan dan sarat dengan godaan-godaan yang menyesatkan. Ini kerana, kemungkaran, maksiat serta isme-isme jahiliyyah bertebaran di sana-sini sehingga tidak lagi dianggap sebagai kemungkaran. Hasilnya ialah , ada diantara aktivis yang semangat dakwahnya menurun, tidak thabat (tetap) di atas jalan dakwah, dangkal pemikirannya, menjadi keras dan gelisah hatinya, kurang ilmunya , serta lebih malang lagi ialah ramainya manusia lari daripadanya. Naudzubillah Min Dzaalik ..!!!!

Ketahuilah ikhwah & akhawat sekalian , segalanya adalah disebabkan oleh maksiat dan dosa-dosa yang berterusan dilakukan oleh aktivis tersebut sehingga dia tercampak ke dalam lubang fitnah dan noda. Al-Imam Ibnu Al-Qayyim Rahimahullah dalam kitabnya “Al-Fawaaid” meringkaskan kesan-kesan serta impak maksiat terhadap seseorang dengan berkata : “ Di antara kesan-kesan maksiat ialah pelakunya tidak banyak mendapat petunjuk , fikirannya rungsing, ia tidak dapat melihat kebenaran dengan jelas, hatinya rosak, daya ingatannya lemah, waktunya berlalu dengan sia-sia, dibenci manusia, hubungannya dengan Allah renggang, doanya tidak dimakbulkan, hatinya keras, keberkatan pada rezki dan umurnya musnah ,diharamkan mendapat ilmu, hina, dihinakan musuh, dadanya sempit, diuji dengan teman-teman jahat yang merosakkan hati, dan menyia-nyiakan waktu, sentiasa cemas berpanjangan, sumber rezekinya seret,dan hatinya tergugah. Maksiat dan kelalaian membuat seseorang lupa berzikir kepada Allah, sebagaimana tanaman tumbuh kerana air dan kebakaran terjadi kerana api”

Al-Imam Al-Harith Al-Muhasibi yang merupakan diantara para tokoh wara’ dan zuhud menyifatkan bahawa kesan-kesan dosa yang terjadi kepada seseorang itu puncanya adalah daripada kecintaan dunia, sepertimana yang dirakamkan beliau pada kitab “ Risalatul Mustarsyidiin” : “ Ketahuilah saudara bahawa dosa itu mewarisi kelalaian dan kealpaan, kelalaian pula mewarisi kekerasan, kekerasan itu membawa kepada berjauhan dari Allah dan berjauhan dari Allah itu menghumbankan dirimu ke dalam api neraka. Hanya jiwa yang dapat menyedari dan memikirkan tentang perkara ini ialah jiwa yang masih hidup , adapun jiwa yang telah mati maka sesungguhnya ia telah mati dengan kecintaan dunia” ………..

Firman Allah Azzawajalla :
وما الحياة الدنيا إلا متاع الغرور
Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.
- Al-Imran:185 -

قل متاع الدنيا قليل والآخرة خير لمن التقى ...
Katakanlah: "Kesenangan di dunia Ini Hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertakwa, dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun.
- An-Nisaa’:77 -

وما الحياة الدنيا إلا لعب ولهو
Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka
(Maksudnya: kesenangan-kesenangan duniawi itu hanya sebentar dan tidak kekal. janganlah orang terperdaya dengan kesenangan-kesenangan dunia, serta lalai dari memperhatikan urusan akhirat.)
- Al-An’am:32 -

المال والبنون زينة الحاة الدنيا ...
Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia …..
- Al-Kah’fi:46 -

إنما أموالكم وأولادكم فتنة....
Sesungguhnya hartamu dan anak-anakmu hanyalah cobaan/ujian (bagimu)…
- At-Taghabun: 15 -

Sabda Rasulullah SAW :
الدنيا سجن المؤمن وجنة الكافر
Dunia ini adalah penjara bagi orang Mukmin dan syurga bagi orang kafir
( Riwayat Muslim )

حب الدنيا رأس كل خطيئة
Cinta dunia merupakan kepala segala kesalahan.
( Dikeluarkan oleh Ibn Abi Dunya dan Al-Baihaqy)

ازهد في الدنيا يحبك الله وازهد فيما عند الناس يحبك الناس
Zuhudlah engkau terhadap dunia, nescaya Allah kasihkan engkau dan zuhudlah terhadap apa
yang ada pada manusia, nescaya manusia akan mengasihimu.
(Hadis riwayat lbnu Majah dan lain-lain dengan sanad-sanad yang baik)

إن العبد ليحرم الرزق بالذنب يصيبه
Seorang hamba diharamkan mendapat rezeki kerana dosanya
( Riwayat Ibnu Majah & Ahmad)

حفت الجنة بالمكاره وحفت النار بالشهوات
Syurga dikelilingi dengan segala yang tidak disenangi hawa nafsu, dan neraka dikelilingi oleh segala yang disukai hawa nafsu
( Riwayat Muslim )

يوشك أن تداعى عليكم الأمم كما تداعى الأكلة علي قصعتها...قالو : أمن قلة نحن يومئذ يا رسول الله ؟ قال : " إنكم يومئذ كثير، ولكنكم غثاء كغثاء السيل. ولينزعن الله المهابة من صدور أعدائكم وليقذفن في قلوبكم الوهن" قالو وما الوهن يا رسول الله ؟ قال " حب الدنيا وكراهية الموت"
“ Akan datang pada suatu masa , musuh-musuh kamu akan datang berkerumun kepada kamu , sepertimana berkerumunya mereka kepada satu hidangan (yang lazat) , Mereka (sahabat) pun berkata: “Adakah bilangan kami ketika itu sedikit wahai Rasulullah ?”, Rasulullah pun berkata: “Bahkan kamu ketika itu ramai , tetapi kamu seperti buih-buih dilautan (tiada nilai) dan Allah akan mencabut perasaan gerun di hati musuh-musuh kamu dan Allah akan mencampakkan kedalam hati kamu penyakit Al-Wahn .” Sahabat pun bertanya : “Apakah penyakit Al-Wahn itu wahai Rasulullah ?” Rasulullah pun bersabda : “Cintakan dunia dan bencikan mati”
(Riwayat Ahmad & Tarmizi)

Pernah ditanya kepada seorang generasi salafussolih “ Apakah pelaku maksiat itu merasakan manisnya ketaatan?” ….Beliau menjawab : “Tidak, orang yang ingin bermaksiat juga tidak merasakannya”
Ikhwah & akhawat yang dirahmati ,

Ketahuilah , sesungguhnya kemaksiatan yang dilakukan lebih-lebih lagi daripada seorang aktivis sebenarnya berpengaruh pada perjalanan dan gerakan dakwah. Apalagi jika kemaksiatan itu tergolong dari dosa-dosa besar atau dilakukan aktivis yang berada di peringkat qiyaadah (kempimpinan), atau tidak dicegah secara keseluruhannya oleh gerakan dakwah. Kemaksiatan yang dimaksudkan oleh pena bukan hanya kemaksiatan-kemaksiatan yang terlihat / zahir , tetapi merangkumi kemaksiatan-kemaksiatan batin yang tidak terlihat. Kadang kita bisa melihat diri kita pada lahirnya tampak sebagai seorang yang salih taat kepada Allah SWT . Sementara dalam hati dan batin kita tersimpan tumpukan dosa dan kemaksiatan batin yang bisa membinasakan segala kebaikan lahir kita.

Kesimpulan pada kali ini ialah gerakan-gerakan dakwah dan aktivis-aktivis haruslah berwaspada terhadap dosa-dosa dan kemaksiatan. Para qiadah (kepimpinan) haruslah membersihkan hati-hati mereka serta berusaha semaksima mungkin membersihkan hati-hati para aktivis dibawah mereka, disamping menghamburkan benih-benih ke-ikhlasan dan ke-taqwaan . Kerana keikhlasan dan ketakwaan sajalah yang mampu menyelamatkan kita daripada kesesatan dan bahaya fitnah.

Abdullah bin Mas’ud berkata : “Janganlah kalian berdoa dengan mengatakan : “ Ya Allah aku berlindung kepadamu dari berbagai ujian hidup.” Kerana tak seorangpun daripada kalian terhindar dari ujian. Allah sudah mengatakan . “Sesungguhnya harta dan anak kalian adalah fitnah (ujian)”, maka mohonlah perlindungan kepada Allah daripada kesesatan dan bahaya fitnah” … …. ..

Al-Imam As-Syahid Syed Qutb menjelaskan hakikat dunia serta kemenangan hakiki dalam kitabnya “Petunjuk Sepanjang Jalan” dengan berkata :
“Kehidupan dunia yang dibumbui oleh berbagai-bagai jenis keadaan dan
suasana: berupa kelazatan, keseronokan, kesakitan, kebahagiaan beroleh suatu,
kekecewaan kehilangan sesuatu, bukanlah merupakan nilai yang paling mahal di
dalam neraca pertimbangan. Kehidupan dunia lahiriah ini bukanlah merupakan
faktor yang boleh menentukan nilai menang atau kalah, untung atau rugi.
Kemenangan hakiki bukanlah selama-lamanya bererti kemenangan lahiriah, yang
nampak dipandang oleh mata kasar; sebab kemenangan yang nampak disaksikan
oleh mata kasar dan panca indera lahir itu adalah hanya salah satu bentuk
kemenangan sahaja, sedangkan kemenangan itu memang banyak sekali bentuknya.
Sesungguhnya nilai yang paling berharga di dalam neraca Allah SWT ialah
nilai akidah; sesuatu yang paling laris di pasaran Allah ialah iman. Kemenangan
yang paling bernilai di sisi Allah ialah kemenangan roh atas kebendaan,
kemenangan akidah menghadapi sakit dan sengsara, kemenangan iman menempuh
badai fitnah…… ……”

Sepertimana kata-kata Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna dalam risalahnya kepada “PEMUDA” : “ Wahai pemuda, sesuatu gagasan fikrah akan berjaya jika wujud keyakinan/keimanan yang kuat atas gagasan fikrah yang didokong, wujudnya keikhlasan dalam mendokongnya, semangat yang sentiasa membara bersamanya serta sedia berkorban dan berusaha untuk merialisasikannya ……..”
Artikel pada kali ini merupakan artikel yang amat menyentuh hati pena yang serba lemah dalam menempuh hari demi hari sebagai seorang muslim. Kehidupan yang dipenuhi oleh nuansa-nuansa metarialistik, permainan nafsu, serta isme-isme dan anasir-anasir Jahiliyyah. Benarlah…!!!“Berjuang itu pahit …… kerana syurga itu manis”. Begitulah perjalan seharian kita yang panjang, dipenuhi peluh dan ujian. Beginilah perjuangan kita wahai ikhwah dan akhawat aktivis sekalian, perjuangan yang seharusnya dirasai dan dilalui dalam mengharapkan hanya keredhaan Allah SWT .

Wallahu a’lam Bissowab .

Rujukan:

صحيح مسلم
مع الله (الشيخ محمد الغزالي)
الأربعين النووية الإمام النووي
الفوائد (الإمام ابن قيم الجوزية)
مجموعة رسائل الإمام الشهيد حسن البنا
معالم في الطريق الإمام الشهيد سيد قطب
المستخلص في تزكية الأنفس (سعيد حوى)
رسالة المسترشدين (الإمام الحارث المحاسبى )
دع المعاصي واستمتع بالحياة (مدحت وربي)
المعجم المفهرس القرآن الكريم (محمد سعيد اللحام)
رسالة إلي كل من يعمل للإسلام ( د.ناجح إبراهيم )
خصائص التصور الإسلامي ومقوماته الإمام الشهيد سيد قطب

1 comment:

muslim_milenium said...

...Tajuk "berjuang itu pahit kerana syurga itu manis" diambil daripada tajuk blog www.keluargadakwah.blogspot.com ....
... Pena merasakan perlunya penjelasan serta syarah bagi tajuk berkenaan supaya ia tidak menjadi hanya perkataan2 beku yang diucapkan ...

....Hanya bagi yang bisa merasakan pahitnya erti berjuang akan mengerti msg daripada artikel ini....

Harapan pena ..moga kita dikurniakan kefahaman yang sahih serta diberi kekuatan untuk beramal ....

Wassalam,,,..